torsdag 18 december 2014

Lillasyster A + storebror O

Ja. Egentligen var ju anledningen till att ta upp bloggen igen att börja skriva om livet med småbarn! Dels för att det är skönt att få skriva av sig men också för att kunna gå tillbaka & läsa om hur livet såg ut med små barn!

Lillasyster A föddes alltså i juli i år och har redan hunnit att bli fem månader. Lilla O är storebror och den mest fantastiska sådan.

Sen dag 1 har han tyckt om sin lillasyster.  Aldrig har det funnits en känsla av konkurrens från hans sida. Har infann sig väldigt snabbt i att hon nu var en del av vår familj. Vilken såklart känna helt underbart!

Att bli tvåbarnsföräldrar gav både en skön men också otroligt intensiv känsla av att inte räcka till. Att nu helt plötsligt behöva dela upp den kärlek som bara O tidigare fått.

När vi kom hem från BB minns jag hur otillräcklig jag kände mig gentemot Oskar. Gud vad jobbigt det var. Efter en graviditet där jag knappt kunnat röra mig så kunde jag fortfarande inte ge honom all den uppmärksamhet jag ville.

Det var tufft rent känslomässigt de första veckorna. Att lära sig älska två personer precis exakt lika mycket. Det var jobbigt i ärlighetensnamn. Att inse att nu är det mycket (bara?) jag och lillasyster, och pappa och lilla O. Det tog ett tag innan jag kunde släppa den känslan av att inte kunna räcka till för båda. Prio ett var ju lillasyster A. Att amma. Byta blöja. Söva. Amma igen. Byta en nerspydd bodys. Och så höll det på.

Vi hade ju dock turen att mannen kunde vara hemma med oss ganska länge efter födseln. Vilket resulterade i att O kunde få hans fulla uppmärksamhet. Jag tror att det var bra och även om han blev (och var)!extrent pappig så var det värt det. Det är nog en av anledningarna till att han tog lillasyster As ankomst så bra.

 Men nu har A ammat klart & jag ska återgå till att sova... Klockan är 3:24. Enda tiden jag fått ihop till bloggen. Haha!

Fortsättning på As första fem månader kommer! Måste hinna skriva om dem och graviditet + förlossning innan det nya året tänkte jag.

Oh well! God fortsatt natt!

-M 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar